Eten & drinken, Marketing — July 8, 2014 at 12:58 pm

Foodmarketing: De Dames van Leerdam

by
Een tijdje geleden circuleerde een filmpje rond van e-Talks: The secrets of Foodmarketing. In deze presentatie vertelt Kate Cooper – marketing consultant voor de voedingsindustie – over de geheime marketingingrediënten die nodig zijn om consumenten te laten kopen wat de voedingsindustrie wíl dat ze kopen. Cooper onthult op een enthousiaste en “niets-aan-de-hand” manier de tactieken die marketeers gebruiken. Door termen als Farm Fresh, 100% natural en Butchers’s Choice te gebruiken worden – zo blijkt in verloop van de video – de misstanden in de bio-industrie letterlijk en figuurlijk vertaald naar “hapklare” brokken. En de consumenten? Die vreten het. De immer vrolijke Kate vormt een schril contrast met het steeds stiller wordende publiek dat zich realiseert dat ook zij een rol spelen in deze schandalige situaties.

Youtube movie: The Secrets of Food Marketing.

Omdat dit filmpje perfect aansluit bij mijn sterk vereenvoudigde uitleg over marketing (de kunst van het hebberig maken) en communicatie (de kunst van het lekker presenteren) gebruik ik dit filmpje regelmatig in mijn marketinglessen. En ook in mijn klassen worden de studenten steeds stiller. Binnen vijf minuten is het enthousiasme, de passie en de liefde voor het marketingvak dat ik gedurende de lessen zo zorgvuldig bij hen heb opgebouwd, finaal de bodem in geslagen.

En dat is goed. Want zelfs een all-time marketingfan als ik, heeft wel eens moeite met de minder fijne effecten van dit fantastische vakgebied. En dienen studenten marketing zich bewust te worden van hun verantwoordelijkheid. En van hun invloed. In zowel negatieve als positieve zin.

Weidemelk

Weidemelk

Gelukkig heeft de marketing ook goede effecten voor de bio-industrie. Dat zie ik dagelijks aan de “Dames van Leerdam” zoals ik ze liefkozend noem. De koeien van een bevriende boer die mij elke dag weer vanaf hun grasveld met hun grote bruine ogen, smakelijk (her)kauwend aankijken. Dieren die zelf mogen beslissen wanneer ze gemolken worden. Die zelf bepalen of ze de nacht in de stal of in het weiland doorbrengen. Melkkoeien die zorgen voor het hoofdbestanddeel van de Leerdammer kaas. Vandaar de naam.

Of de “Meiden van de Melk” die sinds enkele jaren weer vrolijk bokkend de grasmat betreden en mij in de zomermaanden verblijden met hun zwart-witte onderbreking van het groene landschap. Elk uur dat deze dames met de voeten buiten op de klei staan, wordt door de boer nauwlettend geregistreerd en verantwoord aan de melkfabriek. Zodat de marketeers van die zuivelproducenten met een gerust hart op de pakken kunnen zetten dat het inderdaad om “weidemelk” gaat. Om zo het onderscheidend vermogen ten opzichte van andere merken melk te kunnen vergroten en de sympathie van de consument te winnen

Dames van Leerdam

de Dames van Leerdam

Toegegeven: weidemelk is ook een marketingterm. Want melk komt van de koe, koeien eten gras en gras komt van een weide. Maar toch: hopelijk draagt dit er een beetje bij dat kinderen weer weten dat melk van een koe komt en niet van een fabriek. De dames? Die genieten weer van het zonnetje op de rug. En ook dat is gunstig, van melk van blije koeien smaakt beter. Dat weet elke consument.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Controlevraag *